Kwetsbare Verkeerslichten: Grote Uitdaging voor Veiligheid en Wayfinding

Gepubliceerd op 7 oktober 2024 om 17:39

Recent onderzoek heeft aangetoond dat tienduizenden verkeerslichten in Nederland kwetsbaar zijn voor cyberaanvallen. Door een lek in het oude KAR-systeem (KorteAfstandsRadio), dat wordt gebruikt om verkeerslichten aan te sturen, kunnen kwaadwillenden deze lichten op afstand manipuleren. Dit brengt niet alleen de verkeersveiligheid in gevaar, maar vormt ook een uitdaging voor de betrouwbaarheid van de infrastructuur waarop wayfinding-systemen zijn gebaseerd.

 

KAR-systeem

Het KAR-systeem, dat sinds 2005 wordt ingezet, is door een ethisch hacker ontdekt als een zwak punt in de Nederlandse verkeersinfrastructuur. Kwaadwillenden kunnen het radiosignaal misbruiken om verkeerslichten op groen of rood te zetten, wat ernstige verstoringen kan veroorzaken. Het probleem beperkt zich niet alleen tot mogelijke verkeerschaos, maar kan ook de werking van hulpdiensten belemmeren die afhankelijk zijn van een goed functionerend verkeersmanagementsysteem.

 

De oplossing? Het vervangen van deze kwetsbare systemen door het nieuwe Talking Traffic-platform. Talking Traffic maakt gebruik van internetverbindingen in plaats van radiosignalen, waardoor deze systemen veiliger zijn voor cyberaanvallen. Helaas zal het volledige vervangen van het KAR-systeem door Talking Traffic pas tegen 2030 voltooid zijn, wat betekent dat we nog jaren te maken hebben met potentiële risico's.

Veiligheid

Voor de wayfinding-branche is deze situatie een wake-up call. Veilige en betrouwbare infrastructuur is van essentieel belang voor effectieve wayfinding. De kwetsbaarheid van verkeerslichten laat zien dat we niet alleen moeten focussen op duidelijke bewegwijzering, maar ook op de technologische beveiliging van de systemen die onze infrastructuur ondersteunen. Dit incident onderstreept het belang van een integrale benadering van veiligheid in wayfinding, waarbij technologie, infrastructuur en communicatie hand in hand gaan.

 

Bron: RTL